Rehabilitacja dorosłych

Pod względem ilości czasu przeznaczonego na podejmowanie aktywności fizycznej, możemy podzielić osoby dorosłe na trzy różne grupy. Do pierwszej będą należały osoby, które nie podejmują żadnej aktywności ruchowej. W drugiej grupie znajdą się osoby ćwiczące sporadycznie lub rekreacyjnie. Trzecią grupę stanowić będą sportowcy, którzy regularnie podejmują aktywność fizyczną, doskonaląc się przy tym w technice i zwiększając wytrzymałość organizmu. W każdym jednak przypadku pomoc fizjoterapeuty może okazać się niezbędna.

Osoby rezygnujące całkowicie z aktywnego życia sportowego charakteryzuje zazwyczaj ciągły stres, pośpiech, przemęczenie, siedząca praca, a przede wszystkim brak czasu i chęci na podejmowanie aktywności fizycznej. Taki tryb życia w dość szybki i niekorzystny sposób odbije się na zdrowiu. Brak ruchu będzie przyczyniał się do powstawania wielu przewlekłych dolegliwości bólowych np. kręgosłupa, a także spowoduje większą skłonność do urazów np. złamań. Warto, więc zadbać o siebie i przy doborze odpowiednich technik stopniowo zacząć wdrażać w codzienne życie ćwiczenia wzmacniające oraz wytrzymałościowe.

 

Rekreacyjne i spontaniczne podejmowanie aktywności fizycznej jest już korzystniejsze dla organizmu. W tym przypadku osoby ćwiczące są z reguły narażone na powstawanie kontuzji mięśni, ścięgien oraz więzadeł. Wynika to z faktu, że niejednokrotnie organizm nie jest przygotowany na tak silne i nagłe obciążenie. Doskonałym przykładem może być wyjazd zimą na narty. Aby mięśnie były zdolne do wytrzymania tak dużej pracy, muszą być wzmacniane i trenowane przez cały rok. W przeciwnym razie ryzyko urazu jest ogromne i może doprowadzić do konieczności rezygnacji z danej aktywności fizycznej. Zazwyczaj leczenie kontuzji jest długotrwałe i trudne, więc warto podejść do tematu przygotowań świadomie i rozważnie.

 

Osoby, które nie potrafią żyć bez systematycznych treningów i osiągania coraz to lepszych wyników w sporcie, są w szczególnym stopniu narażone na przetrenowanie. Aby organizm podczas treningów mógł funkcjonować coraz wydajniej, to po każdorazowym uprawianiu sportu potrzebuje on czasu na pełną regenerację. Gdy tego zabraknie, organizm będzie bardziej podatny na powstawanie miejscowych urazów i kontuzji, a w przypadku długotrwałego cyklu treningowego odbije się to na całym organizmie. Głównymi objawami przetrenowania jest brak formy, przemęczenie, senność, nudność, stres, wahania nastrojów, przeziębienia czy infekcje. Aby temu zapobiec po każdym treningu należy wykonać odpowiedni stretching, nawodnić organizm, wyspać się oraz skorzystać z zabiegów odnowy biologicznej np. sauny czy masażu, który będzie doskonałym sposobem na rozluźnienie i usprawnienie regeneracji mięśni.

 

Polecam Państwu rehabilitację:

– po skręceniach i zwichnięciach stawów,

– po złamaniach kości,

– po naderwaniach ścięgien mięśni i więzadeł,

– po zabiegach operacyjnych,

– po amputacjach,

– w przewlekłych zespołach bólowych kręgosłupa,

– w dyskopatiach,

– w chorobach zwyrodnieniowych.

 

Aby zapobiegać urazom i kontuzjom:

– ćwiczenia wzmacniające mięśnie,

– ćwiczenia stabilizujące kręgosłupa,

– ćwiczenia wydolnościowe,

– ćwiczenia ogólnoustrojowe,

– masaż sportowy,

– masaż relaksacyjny.